Minder toezeggen . . . meer doen

27 januari 2012

Dit artikel lees je in zo’n 90 seconden

Daar gaan we weer wanneer het aantal en de frequentie van politieke boodschappen en beloftes de ether bombarderen. Ik herinner me dat toen ik net in de makelaardij begon, mijn mentor destijds tegen mij zei: ‘Vertel je klanten vooral steeds duidelijk wat je gaat doen en de opdrachtgevers komen vanzelf.’ En ‘Je zult verbaasd zijn,’ zei hij, ‘maar de meeste mensen houden zich niet aan hun beloftes en doen al helemaal niet aan follow-up.’

Senior (zo noemden we hem en met respect) had gelijk. Langzaam en zeker bouwde ik een loyale klantenkring op door gewoon trouw te zijn aan ‘ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg’.

In de hedendaagse wereld vol competitie is het gemakkelijk om in de verleiding te komen te gaan overdrijven; om te overdrijven over wie we zijn en vooral meer toe te zeggen van wat we eigenlijk in de praktijk kunnen waarmaken.

Wat de klant echt graag wil, is gezien en gehoord worden en oprechte zorg en service ervaren. De beste zijn is niet het gevolg van een hype. Integendeel, het is ontstaan uit het vermogen om aan wensen te voldoen, en dat op een duurzame basis. Klanten komen uiteindelijk om vertrouwen te geven voor wie we zijn en voor wat we doen.

Mensen met veel verkoopervaring weten als geen ander dat het veel slimmer is om minder te beloven en meer te leveren. Het vergt innerlijke kracht om trouw te blijven aan dit principe en wanneer we dat doen, weten trouwe klanten ons steeds weer te vinden en komen terug voor meer. En dat geldt overigens niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook voor persoonlijke relaties.

Gebruik je innerlijke wijsheid om inzicht te krijgen in wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet meer toezegt dan dat in je vermogen ligt om te leveren. De last van je verplichtingen wordt daardoor lichter en je bent authentiek naar de mensen die je aantrekt.

Napoleon Hill schreef daar bestsellers over. Onder andere ‘Denk groot en wordt rijk’ http://01.nl/794jje Gelukkig gaat de inhoud van het boek veel verder dan de titel doet vermoeden.

Facebook Vind ik Leuk 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: